måndag, februari 27, 2006

Ishockey

Ja idag är väl en lämplig dag att recensera sporten ishockey som av vissa även lätt sarkastiskt kallas för puckey eller för de mer "insatta" det för mig vanligaste, hockey.

Jag kan väl till en början berätta att denna sport aldrig legat mig särskillt varmt om hjärtat då man oftast fostras till visst tyckande som liten. När jag var liten (eller ung) så fanns där inget bra lag i närheten att "hålla på" då VFHC, som de då hette, harvade i ettan och scandinavium stod öde. Jag skaffade mig lämpligen ett bättre lag att hålla på och även en spelarfavorit i detta lag. Laget som förärades min kärlek var Björklöven från Umeå och favospelaren hette Matti Pauna.

Idag får jag väl acceptera att "Löven" inte är att räkna med och känslorna oftast lånas ut till Frölunda, men det jag ville komma till är att hockey inte är min favorit sport.

Jag har en liten tes som visar att hockey är en mycket enklare och därmed sämre sport än fotboll. Detta kommer jag garanterat få äta upp men jag anser att de som inte uppskattar fotboll men uppskattar hockey (ofta damer, vilket jag också kan komma att få äta upp) inte har så mycket sport och spelsinne i sig att man inte förstår tjusningen med fotboll. Fotboll är en mycket mer svår sport som kräver mer av åskådaren anser jag medan hockey är mer fart, skott och smällar vilket tilltalar dem som inte förstår sig på taktik och uthållighet.

Så är det med detta men nu ska jag ge den gamla sporten ett betyg och i dessa dagar så är det svårt att hålla i P'na så ett litet överbetyg blir det. 6 P av tio

PPPPPP
/ Playwood

4 kommentarer:

Blogger TåbbeS sa...

Eventuellt kan det vara så att du inte tillräckligt snabb i pärat för att förstå och sedan uppskatta de små taktiska finesserna som den briljanta sporten håkki har. ;-)

Troligtvis beror detta också till viss del på att håkki i Sverige inte är så jävvla sexuellt upphetsande - det är för mycket taktik och för lite känslor. Och när en viss J Jönsson är det häftigaste vi har i Elitserien så förstår man ju faktiskt.

Jag är dock inte en av dem som vill att håkki ska bli boxning på is med skridskor. Däremot tacklas det på tok för lite, och på tok för vekt, i Elitserien. Sedan beror det ju naturligtvis också på att alla spelare som är värda något alls drar till NHL (t.ex. PJ Axelsson).

3:11 fm  
Blogger Stoffe sa...

I mästerskapssammanhang blir ju det mesta roligt å spännande att följa. På vardaglig basis mst jag nog hålla med den gode herr Playwood och tycka att fotboll är mkt mer intressant.
Dock vill jag hänföra mkt av det till de gamla parhästarna arv och miljö. Samtidigt har mitt fotbollsintresse varit mkt svalt under flera år, och det är först de senaste ungefär två åren det har börjat återvända på allvar. Här finns det en hel del att diskutera och jag får nog ta och svarva till ett inlägg på min egna överväxel.

3:26 fm  
Anonymous Anonym sa...

Förvånande att du inte ger hockey tio poäng så här i OS-tider. I vanliga fall ska hockey givetvis inte ha mer än sex poäng, men nu när vi i dagarna precis tagit hem ett OS-silver och ett OS-guld - i just hockey.

Det är fullt godkännt att ändra uppfattning om saker och ting, så just därför tycker jag du borde gett hockeyn, minst en niopoängare i varje fall. Och sen kanske gå ner på en femma-sexa om ett par veckor/månader.

11:03 fm  
Blogger playwood sa...

Självklart är det hett med hockey nu men i vanliga fall skulle jag förmodligen pyntat det med en femma, nu borde det blivit en åtta.

Äsch dkit sammma, vad gör det om tre-fyra år.

11:26 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida