torsdag, mars 16, 2006


Glenn Hysén

Ja här har vi den gamle folkhemshjälten som ska synas i sömmarna av mig i dagens blogginlägg. Han har gjort ett antal sköna glidtacklingsbrytningar på fotbollsplanen och kommenterat fotboll i en herrans massa år. Han blev känd som "Gråvitt" på den gamla goda tiden då han klippte kalsonger på Kamratgården och bildade mittbackspar med Peter "lintotten" Larsson. Han har alltid varit känd för sin goa göteborgska och numera är han även känd för hans talangfulla avkommor.

Främst så har han väl de senaste åren mest vistats på tv3 som bisittare (numera heter det expertkommentator) till någon helgalen gammal avdankad radiopratare som sett sin chans att lura tv3 på ett par spänn innan de förstår bättre. Vi minns väl alla Lasse Kinch eller ännu hellre gamle gode Herr P A Gullö. Nog om dessa flan. Åter till Glenn som för övrigt borde gifta sig med Glenn Close.

Som jag tycker så gör alltid Glenn sitt bästa vad han än tar sig för. Han var enligt källor ingen supertalang i fotboll men han gjorde det han är bra på, vilket tog honom väldigt långt. Samma gäller i studion. Han har inte de bästa förutsättningarna för att kommentera sport men han gör så gott han kan. Om man hade jämfört en fotbollsmatch som han kommenterar nu med en han kommenterade för åtta år sedan så vore det nog skillnaden stor. (Mina egna teorier.) Han var känd för att slarva fram meningarna så ingen fattade dem. Han hade än färre klyschor mot de han ständigt slänger sig med nu. Trots detta är han en skön snubbe.

Hade jag skrivit detta inlägg för ett-två år sedan så hade tongången varit helt annan. Jag såg ingen framtid i Glen Hysén. Inte för att jag ser så jävla mycket mer framtid med honom nu men han har bättrat sig. Det får vara att han har sina klassiska klyschor match efter match. "Han har inte det där steget som för några år sedan.", "Han är ju inte dominerande precis.", "Jag tycker han dominerar", "Han spelar som i trans", "jag tror dom får det svårt" med mera, ni fattar galoppen. Det var inte detta jag har stört mig på i alla år utan det har varit hans konstiga analyser och åsikter under matcherna som verkligen inte har delats av mig.

Men nu helt plötsligt har han och jag börjat se samma saker under matcherna. Han kommenterar saker som jag precis har tänkt på och blir förbannad över domslut som jag också skriker om. Det har blivit tvärtemot vad det var förr och jag vägrar tro att det är jag som börjat tänka som Glenn. Visst kan han fortfarande vara lite förutsägbar men han har helt klart bättrat sig det senaste året. Han har kanske helt plötsligt börjat blomma ut som kommentator kanske utvecklas till en världsledare även inom detta område. Kanske är det till och med så att han är en man för VM.


Glenn får i alla fall betyg av mig och hade det inte varit för FC Z där han hittade sig själv och sitt kall så hade det blivit något lägre.

PPPPPPP

/Playwood, din recensent i det kalla vintermörkret

2 kommentarer:

Blogger Punk sa...

Frågan är om det är du eller Glenn som har förändrats? ;)

2:17 fm  
Blogger JE sa...

Om jag ska säga mitt, så hade jag helst sluppit Glenn som "expertkommentator" för alla framtid. Eller i varje fall tills det går att stänga av kommentatorerna med ett enkelt tryck på fjärrkontrollen.

Anledning till den tyckan är att Glenn har väldigt svårt att låta opartisk.
Han har väldigt lätt för att störa sig på nånting under matchen som han sen inte kan släppa, utan grämer sig på det under resten av matchen.
Han har lite, precis som du säger, konstiga åsikter och analyser om matcherna.

Däremot så ger jag han ett stort plus för att han inte fegar ur vad det gäller domarinsatser. Han är inte rädd för att säga om det var straff eller inte. Om det skulle vara gult/rött kort. "Det är ju solklart" som han brukar säga. Det tycker jag är mycket bra med honom. Det finns många andra sk experter som låter avgörande domarsituationer vara och inte ger sin syn på det.
Sen ska han också ha ett stort plus för sin inlevelse i matcherna. Den går inte att ta miste på.

Men tyvärr så väger minusen över i frågan om han är bra som kommentator eller inte.

Däremot ser jag han gärna i tv-studion. Som när han var med i "Avspark". Där har jag absolut inga problem med honom.
Eller i FCZ där jag tyckte han var riktigt härlig. Hans kommentar om de så kallade "nördarna" (vilket de iofs var) var riktigt skön. Det var nåt i stil med: "När man umgås med de här killarna så inser man att det är man själv som är nörden".
Kanske inte ordagrant men det han ville få fram med det var att de kan så mycket annat än han själv medans Glenn mer eller mindre bara kan fotboll. Det tycker jag var bra sagt!

Heja Glenn H - men ej som expertkommentator.

Heja Glenn S - som expertkommentator

5:38 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida