söndag, mars 19, 2006

Allvaret

Är det alltså nu livets allvar börjar? Det är nu man ska ordna upp allt för sin framtid och släppa det som man hittills har kunnat leva med utan att vara orolig för att misslyckas. Nu får man inte ta några felbeslut eller kanske ta en slappperiod för att man vet att det kommer en ny chans. Det finns inte längre något som heter omtenta eller seminarier som men kan sitta och halvsova sig igenom och ändå kamma hem de efterlängate högskolepoängen som nu mera ligger som en prydlig hög i ladoksystemet och som CSN har njutit av varje sekund, och kommer att jaga mig i resten av mitt för.

Jag talar givetvis om att det är dags att söka ett jobb och börja den del av livet som man ska leva med i resten av mitt liv. Det vuxna livet som inte har några öppningar för eventuella lappkast eller filbyten. Jag har nu gjort mitt slutgiltliga val och använt min sista livlina. Jag har omskolat mig från fastighetsskötare till informatör och dragit på mig en kvarts miljon i skulder. Jag har varken ork eller råd att ändra mig nu. Jag ska jobba inom informationsvärlden i resten av mitt liv och ändå vet jag inte ett skit om den.

Jag måste söka jobb nu. Jag måste ansa skägget. Jag måste byta klädstil. Jag måste skaffa mig en mer ordentlig frisyr. Jag måste prata mer vårdat och mindre (som Kenta Nilsson sa) "målarsvenska". Jag måste helt enkelt inse att allvaret börjar nu!

Det som nu ligger framför mig är att skriva en godkänd CV som ska få potentiella arbetsgivare att läsa min ansökan, som därefter ska leda till en intervju och där, där börjar alvaret. Där får man inte, som jag tidigare skrev, en till chans. De säger inte att "du missade jobbet genom att du glömde presentera dig, men kom tillbaka nästa månad". Där gäller det att sätta allt likt en dansaudition, och dessutom ska de tycka om dig. Fy vad jobbigt.

Det värsta är nästan om man får jobbet. Då ska man gå igenom varje dag utan att göra misstag. Vart enda uppdrag man får ska vara lyckat, så de inte undrar över varför de anställde dig. Där snackar vi allvar. Allvar är tufft men det är ändå sporrande. Det var ju därför jag slutade min förra karriär som fastighetsskötare. Jag kände mig ostimulerad och stannade i min intellektuella utveckling. Jag kände att jag var ämnat för något annat, även om fastighetskötaryrket är lärorikt och viktigt i sig. Jag behövde helt enkelt en utmaning. Jag behövde utsätta mig själv för en rejäl portion allvar.

Allvar är svårt att betygsätta eftersom jag inte vet vad betyget står för men allvar är vikigt trots att jag inte är något jätte fan av det.

PPPPPPP
/ Playwood, din recensent i söndagsledigheten

2 kommentarer:

Blogger JE sa...

Jag håller alla mina tummar jag har för dig brorsan! Hade varit grymt kul att se dig lyckas "slå dig in" i branschen på ett bra sätt.

Jag håller även alla mina tummar för dig och Mia för det andra stora ni har på g!

Jag förstår inte riktigt betyget du ger (som du uppenbarligen inte heller gör..). Ger du själva stundade allvaret så många "P"?
Jag som trodde det sög hårt. Även om det kanske kittlas lite och är spännande. Kanske är känslan av att man äntligen får visa vad man går för och just spänningen om man kommer att få en anställning lite härlig trots allt?

Ska jag vara ärlig så får jag lite ångest när jag läser det här inlägget. Usch, jobbigt att tänka i de här banorna, "sista valet" och såvidare.

PS: ska man få se dig helt naken i ansiktet nu eller? :) Sen så behöver du inte byta klädstil, det räcker att handla in en (Dressman-)kostym och ha på sig på intervjun. Glöm ej heller att ha ett äpple med dig!! DS

Lycka till med livet!

8:01 fm  
Blogger playwood sa...

Dressman är viktig i min framtid. Det var meningen att man ska få lite ångest när man läser och inser. och betyget vet i fan hur jag motiverar men utan "allvaret" så hade jag väl kuskat runt och bytt glödlampor och fixat stopp i avlopp så därför är det positivt

7:12 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida