måndag, mars 20, 2006

CSN

Oj oj, dags för ett ämne som väcker känslor både här och var i samhället. Nästan alla som man pratar med om detta statliga låneverk som får sveriges framtid att gå runt. Det kvittar om man pratar om själva myndigheten CSN eller just Britta som sitter på Kungsgatan så blossar diskussionerna om hur hemska de är, utan att någon endaste gång råka svänga över till några positivare tongångar. CSN är helt enkelt avskytt och bespottat hos de flesta svenskar som någonsin haft äran att ha gjort affärer med dem.

Man får dock inte glömma att CSN ger oss en stor möjlighet att kunna utbilda oss till något vi gärna vill arbeta med i framtiden. CSN säger inte gärna nej till oss om de får en motprestation i form av godkända kurser och inskrapade högskolepoäng. Frågan jag ställer efter detta resonemang är: gör de detta av ren godhet eller finns det ett litet vinstinbringande intresse hos denna statliga studentbank?

Jag vill inte reda ut deras anledning till befintlighet men att de finns till endast för att göra oss studenter en välgärning betvivlar jag starkt. Det är också intressant att det inte finns något vettigt alternativ till CSN, vilket gör att de hamnar i en monopolistisk situation, som de antagligen inte har något emot. Deras värsta konkurrenter skulle väl vara Finax eller stenrika billdalfarsor(ursäkta alla billdalbor som läser här).

Min relation till CSN är faktisk ganska okej. Jag kan inte komma på någon gång som jag har hamnat i dispyt med dem och det är jag jävligt glad över. Jag har hela tiden fått mina lånade pengar på utsatt datum och inte heller haft några problem då man ska återanmäla sig. Jag får till och med mina pengar en dag för tidigt varje månad, även om det kanske borde ses som en björntjänst. De är dock väldigt snabba att skicka ut inbetalningskort på återbetalning så fort sommarlovet nalkas. Deras telefonkösystem har dock aldrig inponerat på mig.

För att göra slarvsyltan av dem kort så kan man här nedan se vad jag anser om dem genom mitt lilla betyg, men ett tips är att myndigheter är aldrig mina favoriter.

PP
/ Playwood, din recensent när du behöver en åsikt

4 kommentarer:

Blogger TåbbeS sa...

Jag är ett stort fan av vad CSN står för, ett låneinstitut som låter vilket jävla arbetarpöjk som helst låna pengar för att studera vidare och "bli" någonting. I vilket annat land finns det något sådant? Jag har för mig att det inte är alltför många i alla fall. Vi svenskar ska vara oerhört glada att det inte bara är von Knaussings (om det nu finns några sådana men du förstår vad jag menar) ätt som har tillgång till högskolor och universitet. Det här är ett sätt för "oss" med arbetarklassbakgrund att kunna betyda något i samhället och sedermera göra skiten bättre. Nog om det.

7:14 fm  
Blogger JE sa...

Det tåbbes säger låter vettigt. Dock ska väl tilläggas att jag inte direkt har haft nåt med csn att göra, tack för det!

8:11 fm  
Blogger playwood sa...

Jag sa ju att det var ett känsligt ämne Tobbs.

Jag skrev faktiskt även att det är ett sätt för oss vanliga dödliga att skapa oss en utbildning...

12:19 em  
Anonymous Anonym sa...

Vänta nu!
Jag har haft väldigt mycket tjaffs m CSN genom åren & är rätt less på denna organisation! Dessutom, om jag inte har missuppfattat ngt fullständigt: i Danmark avskrivs (delar av?)ditt lån om du fullföljer dina studier, i Norge har de ett liknande system där stora delar av lånen ses som stipendier & dessutom får du, som svensk, det avskrivet om du bor där i mer än 10 år (det är nästan värt att emigrera dit bara därför!)Så så himla fantastiskt vet jag väl inte om det är....& det här m deras monopolställning känns ju inte heller så fräscht!

9:57 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida