fredag, mars 24, 2006

Att man är född 70-talist märker man ofta genom att man tycker och tänker på ett visst sätt. Man märker det ofta på vilken kunskap man besitter när det gäller vissa områden, men det som verkligen avslöjar den sanna 70-talisten är bristen på datorskunskap och datorförståelse.

Jag tycker ändå att jag är ganska kunnig och klarar mig bra i Word, powerpoint och internetdjungeln. Ibland lyser dock bristerna igenom och detta är verkligen något jag lider av. Det finns inga andra stunder som jag känner mig så maktlös som när jag stöter på datorproblem. Jag är ändå ganska så våghalsig och vågar mig ofta på att felsöka och leta lösningar på mina datorbekymmer men ack så sällan lyckas mina försök. Det slutar ständigt med att jag får sticka svansen mellan benen och ringa min vän Akkis som är grym på datorer (trots att han är född -73). Då löser sig alltid problemen och oftast är svaren så självklara att vem som helst hade kommit på det och jag känner mig som ett jävla fån.

Jag har ändrat inställning till både datorer och internet från mycket negativ till grymt positiv medans utveklingen gått framåt, även om jag har svårt att känna mig sugen på att sätta mig in i de olika system som finns, även om jag hela tiden lär mig något. Jag och polarna har spelat nätverk massor av gånger men ändå har jag aldrig lärt mig hur man skaffar en ny ip-adress eller hur man felsöker nätverkskortet osv.

Nu när jag fick min nya laptop "Maud" och skulle ge mig ut på nätet så funkade det givetvis inte. En ny dator med XP installerat ska väl kunna lösa en väg ut på internet för mig? Jag gav dock inte upp utan luskade ut att inaktivera trådlöst nätverk och aktivera det rätta. Jag fick även upp en ip-adress och listade ut att nätet fungerade genom min gamla dator. Till slut gav jag dock upp och ringde Akkis. Givetvis var det bara en omstart av modemet som var kruxet för att ge mig licens att surfa med min nya laptop "Maud".

Nu sitter jag här igen, med ett nytt problem och vet att det enda som står emellan mig och en lösning är ett samtal till Akkis, men det tar emot. Inte för att jag inte vill ringa Akkis utan man känner sig tekniskt handikappad. Som om jag lever under fel tidsperiod. Jag tillhör samma tekniskt inkompetenta generation som min farsa som är sextio (vilket är helt förståligt, ta inte illa upp far!). Jag vill bara kunna utnyttja möjligheten att bränna (på min nya DVD-brännare) ned ett spel till mitt xbox (som jag har chipat) som jag har tankat ned (genom internet). Jag har alla verktyg som behövs men kan fan inte använda dem. Det känns sådär...

Datakuskap får ett ganska lågt betyg för att vara en bra sak:

PPPPP
/Playwood, din betygsurfare i cyberspace

4 kommentarer:

Blogger Stoffe sa...

Jävlar i min lilla låda vad du plitar flitigt! Det är inte dåligt.
Nu är jag äntligen igång med filmgenomgång så det är bara att hala fram läsglasögonen och avnjuta roliga och fräna diskussioner på Bloggen Som Gud Glömde!

God Helg!

8:42 fm  
Blogger JE sa...

80-talist här och jag kan nog mindre än dig.
Har Lourdes ditt nummer? Isf kan hon ringa dig istället för mig när hon har problem med datorn.

Hur funkar den nya datorn, Maud förresten? Gött med lappis va?!

10:59 fm  
Blogger playwood sa...

Jag har fått fart på fingrarna lagom till hemlins individuella tenta.

Bror: det är väl bättre hon får akkis nummer istället? Maud är grym, fast jag känner mig lite otrogen mot Putte som står själv inne i lilla rummet.

3:29 em  
Blogger Stoffe sa...

För att verkligen sätta mig in i problematiken invigde jag ikväll min nyinköpta DraughtMaster med ett kraftigt intag. Tyvärr hann jag ju inte gå på bolaget så jag fick ta och fylla en gammal saftdunk med folköl och trycka in i mitt hemmafat. Det gick fint. Ända tills den satan exploderade i nyllet på mig, vilket medförde att burkarna åter kom fram i rask takt.
Ärligt talat - vem faen vill stå å sjabbla med en liten skraltig folkhemspump när man kan dricka folköl på härligt oexklusiv burk?!

7:19 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida