torsdag, april 06, 2006

Träningsläger

Varför är det så kul med träningsläger? Även nu i vuxen (kan diskuteras) ålder kryper den där spänningen på som gör att man ryser lite grann i kroppen och dagen före det skall bära av så är det alltid lite svårt att sova. Det är något speciellt när grabbarna (eller tjejerna) ska iväg tillsammans och bara umgås dygnet runt.

Vi var precis iväg med Olskrokens IF till Malmö på en liten oskyldig träningslägertripp där både kropp och fotbollsskor tillsammans med kropp och lever fick slita tungt. Nä så farligt var det väl inte, men vi fick gjort det som ska göras på ett läger i alla fall. Det som ska göras på ett läger är just att umgås. Det är viktigt för ett lag att alla lär känna varandra. För oss är det en mycket bra möjlighet då vi ses så sällan som en gång på träning och en gång på match på sin höjd, per vecka.
Vad gör den där norrmannen förutom att plocka ut bollen ur nätmaskorna? Vad gör den där amerikanen förutom att längtar till att säsongen ska starta samtidigt som han filar på sin svenska? Vad gör coacherna när de inte specialstuderar motståndarna eller lägger upp träningarna? Ja dessa frågor är alltid möjliga att får besvarade på lägren. Det är därför man bör delta på dessa små event om man har möjlighet.

Är inte fotbollsspelandet det viktigaste när man är på ett läger tänker man nog? Visst är det bra att få röra på sig, precis som vanligt, men det är nog bara elitklubbarna som har det fotbollsmässiga som prioritet ett när det gäller lägren. Övriga lag lägger mer fokus på att ha roligt och att få de nya spelarna att trivas och lära känna oss andra. Eventuellt låter man de nya inkilas genom att låta dem gå igenom en så kallad rit som gör dem fullvärdiga medlemmar i föreningen. Dessa inkilningar kan variera i utföranden men oftast går de ut på att låta de nya utföra diverse otrevliga förehavanden, som AIK och deras galjar...


Jag hoppas att jag trots min ålder inte har åkt på mitt sista läger för det är alldeles för sköj!
Läger belönas därmed också med ett högt betyg. Om man inte hade varit så bakis efter ett läger så hade det blivit min första 10 poängare.

PPPPPPPPP
/ Playwood, din åsikt i vårsolen

2 kommentarer:

Blogger JE sa...

Ah, träningsläger. Det var inte igår man själv var i väg på ett. Träningsläger och turneringar är nåt av det roligaste som finns. Som du skriver så infinner det sig alltid en go känsla i kroppen innan, under och efter resan. Får väl se om jag nånsin får åka iväg på ett igen. Om inte så kan jag haka på er som waterboy eller liknande... Ha det!

3:57 fm  
Blogger Stoffe sa...

Det där med träningsläger verkar spännande - har själv aldrig haft nöjet att delta i ett renodlat sådant. Det närmsta jag kommer är väl alla de cuper man kuskade runt på när barnhullet ännu inte hade försvunnnit och sprit var något mytiskt som de vuxna verkade tycka var gott. Dock minns jag att vi i Oslo, tror det hette Norway Cup, tjuvrökte och tjuvsnusade. Eftersom detta blev den sista cupen jag deltog i visade det sig vara en förebådelse om vad som komma skulle. Men jag tycker det känns som att trängisläger som du beskriver det och på den nivån nästan kan jämföras med att åka på festival - umgänge, ett visst intresse för den egentliga anledningen att man är där (musik/fotboll) samt ganska så kraftiga intag.

4:07 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida