fredag, maj 05, 2006


Svett vs sol

Det är med splittrade känslor som jag författar denna text som kommer handla om den sommarvärme som (äntligen) behagat titta fram efter den värsta vinter i mannaminne. Då man häromdagen tittade ut på termometern som sitter och gassar sig i solen på morgonen så visade den upp glada takter. 23 grader berättade den för mig att det var ute samtidigt som den kisade in i solen och inte verkade särskillt intresserad av en morgonpratstund. Då jag efter några år lärt känna denna termometern vet jag att man inte ska lita på honom när han lapar sol, då han alltid ska överdriva.

Jag klädde därför på mig efter sunt förnuft och traskade ut i ett tunt lager av värme. Nästan i stil med en sådan vägg man går in i när man traskar ut från planet på Kreta eller något liknande. Man får en smärre chock! Jag kikade upp mot min smått grisrosa termometer och gav tummen upp, han hade för en gång skull talat sanning.

Som tur var skulle jag cykla så jag hade tid på mig att springa upp och svida om, vilket jag annars aldrig har tid med då jag ständigt springer till bussen. Cykel är det som gäller nu för tiden, i dessa bistra ekonomiska dagar.

Nu ska jag komma till min poäng med inlägget. Solen är ju förbannat skön. Speciellt nu när det varit sånt skitväder såpass länge. Problemet som tillkommer när värmen stiger ute är att jag tenderar att hetta över på vissa delar av kroppen. Det räcker att man gör något överilat som att trampa på för fort med cykeln eller springa uppför en trappa så börjar genast blodet att koka och svetten börjar lacka.

Detta betyder i sin tur att en cykeltur som i vanliga fall tar en kvart numera tar en halvtimma för att eftersvetten inte ska börja jävlas med mig. Det är väl inget jätteproblem i sig då man bara kan beräkna tiden och påbörja sin tur en kvart tidigare men mitt problem här ligger i min tävlingsinstingt. När gamla gubbar och tanter cyklar om mig är måttet rågat och jag börjar trampa på för glatta livet. Jag kommer efter en stund på mig själv och saktar ned för att försöka kyla ned mig. Så brukar det se ut nu för tiden när jag tar mig till skolan, men va fan, det är ju jävligt skönt med värme.

Solen vs svetten är ändå dejlig
PPPPPPP
/ Playwood, ditt svett i sommarvärmen

3 kommentarer:

Blogger JE sa...

Kan det bli mer svensk? Även om du verkligen försöker göra det klart för läsarna att du INTE klagar på värmen, så är det ändå det du (vill) gör/a. Jag själv har säkert också helt omedvetet slängt iväg kommentaren "usch, fan va varmt det är" i dag. Man är störd...
Ta det lugnt, bro'!

9:25 fm  
Blogger playwood sa...

Jag klagar aldrig jag bara gnäller...

2:37 em  
Blogger TåbbeS sa...

Du har ju som glömt bort att nämna den här sommarhysterin som sveper över oss lika fort som markozonet. "Oj, det är varmt ute - nu jäklar ska vi göra saker!!"
Hur som helst, jag är på din sida!!

12:50 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida